Friday, August 7, 2009

Isu Anti-ISA


demonstrasi yang berlaku pada 1 Ogos lepas.

Perlukah Akta Keselamatan Dalam Negeri ISA di mansuhkan????? Apakah akan terjadi pada Negara Malaysia sekiranya ISA dimansuhkan????? Semua ini menjadi persoalan kepada semua rakyat di Malaysia. Di Malaysia terdapat lebih kurang 26.7 juta rakyat Malaysia yang berasal daripada berbilang kaum, agama dan fahaman. Secara automatiknya mana-mana individu yang mendapat kerakyatan di Malaysia di kira bangsa Malaysia. Akan tetapi bangsa Malaysia ini belum dapat lagi bersatu-padu menentang musuh dalam selimut. Sedar tidak sedar negara kita yang tercinta telah diperhatikan oleh pelbagai pihak. Termasuklah sewaktu blog ini di tuliskan. Ada sahaja pihak yang memerhatikan. Sekiranya bangsa Malaysia tidak bersatu menyahut 1 Bangsa yang selalu dilaungkan oleh Yang Amat Berhormat Perdana Menteri Malaysia kita. Berkemungkinan negara ini jatuh ke tangan pihak yang tidak bertanggungjawab amat tinggi sekali. Setiap hari ada sahaja pihak-pihak yang menunggu perpecahan kaum sehingga ada ruang-ruang kosong yang akan membuatkan mereka campur tangan dalam Hal Ehwal Negara kita. Apa yang berlaku tanggal 1 Ogos 2009 amat memalukan negara Malaysia. Suara Anti ISA sememangnya tidak patut dibuat. ISA merupakan satu Akta yang dapat menjaga kemanan negara ini. Ia juga seperti Akta Rusuhan yang diguna pakai oleh U.S.A dan Britain. Sebagai pengkritik bebas saya amat mengutuk beberap pihak yang mengadakan perhimpunan Anti ISA ini. Seolah-olah Akta ini di perbuatkan sebagai permainan politik oleh beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab.
Kita lihat semula sejarah Negara kita. Betapa susahnya tokoh – tokoh negara seperti Dato’ Onn Ja’affar, Tunku Abdul Rahman, Tun Abdul Razak, Tun Tan Cheng Lok, Tun Dr Ismail, Tun H.S Lee, Tun V.T Sambathan serta ramai lagi yang sedaya upaya ingin membebaskan negara daripada penjajah sehingga mendapatkan kemerdekaan pada 31 Ogos 1957. Kita bersyukur dengan apa yang kita kecapi sekarang ini. Negara kita adalah negara yang menggunakan sistem demokrasi berpelembagaan. Mengikut sistem ini, rakyat boleh memilih pemimpin yang disukai dan rasa pemimpin tersbut layak untuk menjadi wakil rakyat bagi mereka. Rakyat juga diberikan hak untuk bersuara, bagi melancarkan aktiviti pentadbiran negara kita. Akan tetapi hak untuk bersuara mestilah tidak menyentuh aspek sentiviti setiap kaum di Malaysia serta tidak mengandungi unsur – unsur hasutan. Tidak seperti negara – negara yang mengamalkan demokrasi terbuka. Kita dapat lihat negara – negara seperti India yang mengamalkan demokrasi terbuka, disebabkan oleh sistem keterbukaan mereka tersebutlah negara India sering berlaku rusuhan. Ada sahaja pihak yang ingin campur tangan dalam negara tersebut. Berapa banyak rusuhan yang berlaku dalam negara tersebut? Hampir setiap hari ada sahaja yang mati akibat daripada terbuka nya sistem tersebut. Jikalau Malaysia membubarkan Akta Kesalamatan Dalam Negeri ISA, berkemungkinan Malaysia menjadi seperti negara – negara yang selalu mempunyai rusuhan amatlah tinggi. Sudah cukup pelbagai demonstrasi yang dilakukan oleh pihak – pihak tertentu. Pemimpin – pemimpin mereka yang mengarahkan demonstrasi tersebut duduk goyang kaki di rumah sambil bersuka ria seperti orang berpesta, orang awam yang dipergunakan.pula bersedihan dalam tahanan polis.
Yang amat menyedihkan, majoriti yang mengikuti demonstrasi ini adalah daripada kaum melayu itu sendiri. Mereka semunya terdiri daripada golongan – golongan pelajar serta golongan – golongan orang yang berumur. Yang hairannya mengapa golongan – golongan seperti ini di kerahkan untuk melakukan demonstrasi ini?????? Hal ini disebabkan, apabila mereka – mereka ini di tahan di bawah Akta Kesalamatan Dalam Negeri ISA, pemimpin – pemimpin mereka boleh memainkan isu – isu ini untuk mendesak pihak kerajaan untuk membubarkan ISA tersebut. Itulah salah satu stratergi yang digunkan beberapa barisan pemimpin rakyat yang suka mengambil kesempatan untuk kepentingan politik mereka sahaja. Akan tetapi mereka yang dikerahkan ini tidak sedar ke yang anda sedang di permainkan?????? Sedih betul saya melihat apa yang berlaku pada 1 Ogos yang lepas. Itulah senario yang berlaku sekarang. Kita mungkin belum sedar kepentingan ISA itu sendiri disebabkan kita golongan remaja belum berpeluang untuk masuk ke dalam bidang pentadbiran negara. Sekiranya sepuluh atau dua puluh tahun lagi kita diberi peluang memimpin negara, sudah tentu kita akan mengatakan ISA itu penting. Sekiranya kita berada di kerusi Perdana Menteri sepuluh tahun akan datang, kita juga akan merasai apa yang mereka rasai pada masa sekarang. Berkemungkinan akan menjadi lebih teruk lagi pada masa akan datang. Kuasa – kuasa barat juga tidak bersetuju dengan ISA ini. Disebabkan ISA wujud, kuasa – kuasa Barat tidak dapat menghasut rakyat negara ini. Kuasa – kuasa barat lebih menyukai jikalau Akta ini dimansuhkan. Jikalau dimansuhkan lebih senang untuk mereka menjajah pemikiran bangsa Malaysia. Jadi mengapakah kita harus menentang Akta Kesalamatan Dalam Negeri (ISA)? Demi kesahjeteraan umat sejagat, ISA tidak harus dimansuhkan. Hanya orang yang menentang sahaja tidak memikirkan masa depan anak cucu mereka. Yang menyertai perhimpunan haram yang menentang ISA anda hanya dipermainkan oleh pihak yang mementingkan kerjayaan politiknya sahaja. Akhir kata setiap Akta yang di gubal mesti mempunyai kebaikan dan keburukannya. Bangsa Malaysia perlulah berfikiran terbuka serta positif dalam isu yang selalu di kecohkan kebelakangan ini. Kita dapat lihat 10 tahun yang lepas, jarang berlakunya perhimpunan haram. Jarang juga berlaku rusuhan. Mengapa sejak kebelakangan ini selalu sahaja berlaku rusuhan?????? Fikir-fikrkan lah kenapa kejadian ini berlaku??? Anda sendiri yang mempunyai jawapannya.......

No comments: